Friday, September 23, 2011

cara menggunakan mail merge untuk sijil


okey, entry ni khas untuk kawan-kawan aku yang skang duk pulun nak print sijil ye syg2 sekalian. Jangan duk gigih sangat wat cara manual ye.. Kepada sesiapa yang TERcari and TERbaca entry ni. harap maaf gambar kecik. Bila try nak besar kan gamba tadi dengan delete kod html saiz gamba tu gamba jadi terlebih besar pulak, Kalau sape2 sudi tu boleh lah ajar ye :)





1. Buat kat Microsoft word, format sijil yang dikehendaki. Make sure, saiz semua betul.
2. Kosongkan ruang untuk nama dan IC.*kiranya part tu je lah akan berubah nanti*









3. Tekan Mailing>>Select Recipients:









4.Pilih Use Existing List











haaaa.. contohnya camni kat dalam Excel:


6. Letak cursor kat tempat yang u all nak letakkan nama tu:


7. Tekan Insert Merge Field :


.... dan akan keluar macam ni:



insert di ruang yang diperlukan ye

tekan cursor kat ruang nama, tekan insert merge field, insert nama. pastu cancel
ulang lagi: tekan cursor kat ruang IC tekan Insert Merge Field tekan No #IC. Pastu cancel lagi
.
.
.
.
.
.
.
dan akan keluar camni:






BERJAYA!!! :)


8. Kalau nak tengok. Tekan Preview Result. Patu tekan next (8)




9. Untuk print. Tekan Finish & Merge>> Print Documents.





10.Kalau takut printer hang sebab print banyak sangat,(contoh kalau senarai nama ada 100). Tekan lah from___ to___ tu ikut kesesuaian.. :)


SELAMAT MENCUBA :)

6 comments:

QUEENPINK said...

Thanks for the info....

mira syira said...

u r welcome.. :)

Hashim Harun said...

Salam . Saya pinjam cara nak buat sijil
timo kasih
Hashim Harun
www.bayaifizik.net

Siti Asiah said...

jalan2 tgok cara nak buat sijil...;)

laksamee said...

tq very much

Aliff said...

thanks

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...