Tuesday, August 9, 2011

Agar-agar cocktail cantik manis riang ria mira syira ^^,

Disebabkan sekarang ni bulan puasa, semua pon dok nak naikkan status makanan bagai lah kan..
Sebelum-sebelum ni tak de lah aku terasa sangat nak makan macam-macam, Macam mereka-mereka yang puasa tu kan.. *sebab aku tak puasa* hahaha...

Tapi hari ni aku dah kena puasa dah.. Jadi bila puasa mulalah terliur sana sini, kembang kuncup tengok makanan.. Pastu aku tengok semua orang ntah kenapa teringin nak makan Kastard Caramel. Sedap memanglah sedap tapi takkan aku nak wat lagu.. Itu je lah benda yang asyik2 aku buat.. Dah lah manis.. Telur banyak pulak tu.. Musnahlah hasil 8 hari bulan Ramadhan ni.. berat aku dah turun dari 48kg pegi 45kg.. haaaa.. DALAM 8 HARI!kalau 30 hari? boleh tak jadi ringan cam baby? haha :p

Walaupun tak boleh puasa, tak kan kau nak mencekik kat dapur bagai nak gila kan.. control tetap control.. Malu nak makan depan adik2, ibu ayah. Kalau korang tak malu tu sukati korang lah kan..

Jadi hari ini, setelah ku kaji bahan-bahan kat dapur, nak wat kek coklat.. koko tak de plak.. Bende mudah bagi orang malas cam aku ni. Ni lah.. agar-agar je. Nak tunjuk rajin pon kalau rajin selongkar dapur cari bekas cantik.. pastu kalau rajin nak bagi warna-warni..

Rajin lah ni kan.. bila yang ni hasilnya.. :

haaaaa.. ini lah dia.. AGAR-AGAR COCKTAIL CANTIK MANIS RIANG RIA.. haha..
*kalau hari raya bolehlah tambah perkataan raya kat belakang*aku bagi je* heee~~

NAK BUAT JUGAK???
haa.. jom...

kalau aku, aku biasa guna agar-agar ni dari kecik
tak penah guna agar-agar serbuk
bajet type dari kecik sebab nak show off selalu tolong ibu.. wakakaka *keji

1. basuh dulu.. mane taw ade pape **** ke kan.. =p
okey.. pastu readykan air takyah banyak2..takat watermark aku tu je.. ni jug besar taw ni

pastu gula 1 cawan
kalau suka manis sukati u oll lah nak tambah lagi

okey.. guna air tadi tu u oll letak atas api yg kecik.. larutkan agar-agar..
aku letak daun pandan bagi wangi :)

dah larut sikit2 masukkan gula
pastu bila sume larut GILA.. sampai jadi jernih...
masukkan 1 tin susu and 1 tin fruit cocktail dengan air-air dia sekali

DAH SIAP! (^_^)
mudah bukan.. :)



okey sekarang selongkar almari cari acuan cantik IBU.. :)

okey.. boleh lah tuang.. time tuang ni lah aku terpikir untuk bagi agar-agar ni jadi cantik manis riang ria.. so aku tuang balik..
aku bahagi 3 bahagian.
aku letak pewarna kuih.. :)


pastu aku deko lah.. warna merah aku tuang kat part bunga je.... pastu tunggu sejuk nanti dia keras sikit..
aku pon letak kat daun...
tunggguuuuuuuuuu sejuk

baru tuang...
*kan rajin aku ni*


pastu ade lebih..
RAJIN lagi tuh!!.
nak wat jadi lapis2 pulak...




haaaa.. jadilah 2 bekas agar-agar...


SELAMAT MENCUBA! ;)



2 comments:

Cik Zety said...

rajinnyeee ko masak :D untung suaminyaa hehe

mira syira said...

kan kan?? hahaha
sapelah laki aku nanti ek..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...